5 nov. 2013

ALEPH Weekoverzicht n° 93


In de kijker :

* Domper op domperidon
* Prikkeltjes
* Safety first
* Goed begin van de dag?
* Vers bloed?
* Promomoe
* Brusselse nonsens
* Twitterende beha
* De apps van appie
* Vaccinsoap (7)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Domper op domperidon

In maart dit jaar verscheen er een serie artikelen in het Algemeen Dagblad over het hoge aantal overlijdens per jaar door domperidon gerelateerde medicijnen (zonder recept verkrijgbare anti-braakmiddellen, w.o. Motilium).

Onderzoekers van het Diakonessenhuis Utrecht hebben nu alvast geconcludeerd (vooruitlopend op de Europese beslissing van de EMA) dat doses hoger dan 30 milligram dodelijk kunnen zijn, daaronder is er niks aan de hand. 'In Nederland zouden er sinds 2003 vier personen na inname zijn overleden aan een acute hartstilstand.' Hierbij wordt echter totaal voorbijgegaan aan de resultaten van Belgische en Nederlandse studies die spreken van maar liefst honderden doden (per jaar!) en wordt de bevolking alsnog in slaap gesust. Toch wel een heel groot verschil: vier overlijdens in 10 jaar of meer dan honderd per jaar. Zomaar een 'stoute' gedachte : zou Janssen Pharmaceutica de onderzoekers misschien een handje hebben toegestoken om tot deze voor hen o zo gunstige conclusie te komen? Begrijpe wie het begrijpe kan... Bron : http://www.ntvg.nl/publicatie/domperidon-en-het-risico-op-acute-hartdood/volledig

Geheugenopfrissertje :

* België: Jaarlijks sterven honderden Belgen door het populaire maagmedicijn Motilium. Vlaams farmacoloog Luc Hondeghem: ‘Verschillende studies tonen aan dat het geneesmiddel de kans op een hartstilstand met vier keer verhoogt. Het medicijn is gewoonweg levensgevaarlijk', beweert hij. Op basis van de vaststellingen in de Nederlandse studies zou Motilium in België sinds het jaar 2000 al 3.200 doden hebben gemaakt. ‘Er zijn patiënten die doodvallen, maar niemand reageert.' http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=213GU64C

* Nederland : Uit onderzoek van de Nederlandse wetenschappers Mirjam Sturkenboom en Sabine Straus (Erasmus Medisch Centrum) bleek dat jaarlijks mogelijk 100 tot 150 mensen overlijden aan een acute hartstilstand na gebruik van het middel. http://www.gezondheidenco.nl/omstreden-pil-domperidon-blijft-te-koop/

In België werden er na deze berichten vrij snel maatregelen genomen (eind april 2013) : Anti-braakmiddel Domperidone alleen nog verkrijgbaar op voorschrift : http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=13578. Voor alle duidelijkheid : Nederland is één van de weinige landen waar dit middel nog zonder recept verkrijgbaar is. In de Verenigde Staten is het middel nooit goedgekeurd voor gebruik, het risico op een plotse dood werd te hoog ingeschat...

Buik vol van Motilium! http://www.youtube.com/watch?v=ZzK728trMw8

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prikkeltjes

* Meisje overleden aan mazelen : laakbaar en op het randje van het ethisch toelaatbare dat dit in- en intrieste voorval zo megabreed door het RIVM en de media wordt uitgemeten (met, voorspelbaar, oeverloze voor- en tegendiscussies)... Resultaat, de propagandamachien vaart er weer wel bij. Intussen 'voor het gemak' de lezer belangrijke informatie onthoudend dat het 17-jarige meisje zwaar gehandicapt was, gezondheidsproblemen had en zich in een rolstoel voortbewoog. Onderwijl de burger in de waan latend dat er een gezond Hollands ongevaccineerd meisje stierf aan de mazelen.

* Vraag het minister Edith Schippers (aanvullende informatie ontbreekt ook hier): http://nos.nl/audio/568318-vraag-het-minister-edith-schippers-vvd.html


* Ziek kind niet inenten : vroeger zou geen arts het in z'n hoofd halen een ziek kind te vaccineren en dit wordt nog steeds afgeraden. In dit filmpje is de directeur van haar school aan het woord en vertelt over ziektebeeld van het overleden meisje. Na de zomervakantie kampte ze al met longproblemen NAAST haar vele andere lichamelijke klachten die ze er ook nog bij hadhttp://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-10-28/555358/meisje-uit-tholen-overleden-door-mazelen#.UndcTif_gj0

* Voorzichtigheid geboden - bijsluiter BMR-vaccin : 'Er werden gevallen van immunosuppressieve mazelen-encefelatis, longontsteking en overlijden als rechtstreeks gevolg van een infectie, verspreid door het mazelen-virusvaccin, gemeld bij personen met een ernstig verzwakt immuunsysteem die per ongeluk met een mazelenbevattend vaccin werden gevaccineerd.' http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Preventie_Ziekte_Zorg/Bijsluiters/Bijsluiter_M_M_RVAXPRO_BMR
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Safety first

Een groep van ruim 90 Europese wetenschappers en onderzoekers heeft een verklaring gepubliceerd waarin ze stellen dat er geen overeenstemming is over de veiligheid van genetisch gemodificeerde gewassen. De groep maakt deel uit van de European Network of Scientists for Social and Environmental Responsibility (ENSSER). "De claim dat ggo’s veilig zijn, is misleidend", klinkt het.

De wetenschappers publiceren de verklaring nadat diverse veredelingsbedrijven die ggo-gewassen produceren, benadrukken dat de gewassen veilig zijn bevonden door wetenschappers. ENSSER-voorzitter Angelina Hilbeck stelt echter dat er een grote diversiteit aan meningen bestaat onder wetenschappers en onderzoekers.

"De resultaten van sommige wetenschappelijke onderzoeken spreken elkaar zelfs tegen", aldus Hilbeck. "Ondanks de grote verscheidenheid aan meningen, beweren sommige bedrijven en organisaties dat genetisch gemodificeerde gewassen en voedingsmiddelen veilig zijn. In werkelijkheid zijn er nog veel onbeantwoorde vragen en in sommige gevallen is er zelfs reden voor ongerustheid."

Het ENSSER stelt dat niet alleen het effect op de gezondheid onduidelijk is. Ook over de invloed van ggo’s op het milieu bestaat er volgens de wetenschappers heel wat discussie. De veredelingsbedrijven Monsanto en BASF hebben intussen de ontwikkeling van ggo-gewassen in de EU gestaakt en ook de aanvragen tot teelttoelating ingetrokken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goed begin van de dag?

Voedselwaakhond foodwatch begint een e-mailactie tegen het Nationaal Schoolontbijt. De jaarlijkse ontbijtbijeenkomst, die deze week wordt gehouden op vele basisscholen, is volgens foodwatch 'reclame, kindermarketing en promotie van ongezond eten'. De organisatie wil dat de overheid ingrijpt. Kinderen stimuleren tot gezond ontbijten is een goed initiatief. Maar ze blootstellen aan kindermarketing op school is een slecht plan.

Elk jaar organiseert het Voorlichtingsbureau Brood het Nationaal Schoolontbijt, waaraan zo'n 2.000 scholen en 400.000 leerlingen meedoen. De organisatie wil kinderen stimuleren om goed te ontbijten. Het Nationaal Schoolontbijt is een podium geworden voor grote voedselbedrijven die jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken. Merken als Venz, ERU, Blue Band en Appelsientje sieren opzichtig de schoolontbijttafels: zij sponsoren het Nationaal Schoolontbijt graag.

In plaats van een gezond ontbijt krijgen de basisscholieren brood met volle margarine, hagelslag, zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit een pakje. Groente en fruit komen in het ontbijtpakket niet voor. De inhoud van deze ontbijtpakketten wordt namelijk samengesteld door de sponsorende voedselbedrijven. Niet 'gezond ontbijten' is het credo, maar 'wie betaalt, bepaalt'.

Als kindermarketing ook in de scholen voet aan de grond krijgt, is er nauwelijks meer een plaats waar kinderen níet geprikkeld worden om te snacken en te snoepen.

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen verbiedt reclame op scholen - inclusief productsampling, tenzij het gaat om voorlichtende activiteiten én een erkende autoriteit daarmee instemt. In het geval van het Nationaal Schoolontbijt is deze autoriteit het Voedingscentrum. Voedselbedrijven kunnen zo fluitend hun eigen afspraken omzeilen: zij zouden geen reclame maken voor kinderen tot 7 jaar en terughoudend zijn bij kinderen tot 12 jaar.

Doe mee aan onze e-mailactie! Samen vragen we de overheid om reclame op scholen in alle gevallen te verbieden: https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/actie/index_nl.html#topofform
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vers bloed?

* Ab Klink treedt toe tot Raad van Bestuur VGZ (Zorgverzekeraar)
* Ab Klink, boegbeeld van het EPD debacle.
* Ab Klink verantwoordelijk voor enkele honderden miljoenen aan weggegooide griepvaccins.
* Ab Klink nu als hoofd zorginkoop voor VGZ.

http://www.farmaactueel.nl/nieuws/25-10-2013/3487/ab-klink-treedt-toe-tot-raad-van-bestuur-vgz/

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Promomoe

Overzichtje van enkele krantenkoppen binnen een paar dagen tijd - het grote pro-offensief :

* Waarom vaccineren echt nodig is
* Wie een verkoudheid heeft, gaat beter niet werken
* Ongevaccineerd meisje overleden aan mazelen
* Homeopathie is Harry Potter-geneeskunde
* VVD wil meer vaccins beschikbaar maken
* Godsdienst: een veel gevaarlijker ziekte dan de mazelen
* Inenting is een kinderrecht
* Vaccinatiedatabank (B) beschikbaar in november
* Inenting is een plicht
* Uw kind vaccineren tegen de griep?

Opvallend ook dat het accent heel subtiel verlegd wordt naar het verantwoordelijkheids- en solidariteitsgevoel van de burger ('bij verkoudheid thuisblijven en niét gaan werken om anderen niet te besmetten...').
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Brusselse nonsens

De Europese Commissie heeft besloten dat gezinnen vanaf 2017 best enkel nog een stofzuiger met een vermogen van maximaal 900 watt gebruiken. Wie vandaag een stofzuiger gebruikt met een vermogen van 2000 watt zal er dan twee keer zo lang over doen om zijn huis even grondig te stofzuigen.

De nieuwe EU-verordening (pagina 5 van 11) vereist dat fabrikanten en leveranciers hun stofzuigers van een  EU-energielabel voorzien. Dat gebeurt in 2 fasen: op 1 september 2014 (max. 1600 watt)  en op 1 september 2017 (max. 900 watt). Het label toont naast de energie-efficiëntie ook het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik. James Dyson, de stichter van het stofzuigermerk Dyson, heeft al aangekondigd de maatregel voor de rechtbank te zullen betwisten. Volgens hem zijn de door de EU ontworpen tests misleidend en bestaat er zelfs gevaar voor de volksgezondheid omdat de nieuwe apparaten - waarvan de kost volledig aan de consument wordt doorgerekend  - onvoldoende kracht hebben om allergieveroorzakend stof op te zuigen.

De beslissing werd begin augustus genomen, maar amper in de mainstreampers gerapporteerd. Het gaat om het belangrijkste energieproject van de EU sinds de reglementering omtrent gloeilampen. De energiebesparing die een land als Groot-Brittannië op één jaar realiseert dankzij de nieuwe verordening zou voldoende stroom opleveren om 20 jaar lang de Londense metro te verlichten.

Benny Peiser van de Global Warming Policy Foundation noemt de maatregel ‘de gewoonlijke nonsens uit Brussel.

http://www.express.be/joker/nl/platdujour/eu-heeft-het-op-uw-stofzuiger-gemunt/197573.htm
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Twitterende beha

Het Griekse OgilvyOne Athens heeft een beha ontwikkeld die elke keer een tweet verstuurt als de sluiting wordt losgemaakt: de Tweeting Bra.

De beha is onderdeel van een nieuwe campagne van Nestlé Fitness, die hoopt dat vrouwen meer aandacht wijden aan het maandelijks checken van hun borsten om zo borstkanker in een vroeg stadium te kunnen ontdekken.
In de Tweeting Bra zit een mechanisme onder de haakjes aan de achterkant. Elke keer dat de beha wordt losgemaakt, zendt dit een signaal naar een mobiele telefoon, die weer een server op de hoogte brengt. De server genereert op zijn beurt een tweet die vrouwen erop attendeert dat borstcontrole belangrijk is.

http://www.youtube.com/watch?v=N1hSNg37K38#t=39

We kunnen er op wachten : dit maakt de weg vrij voor een verhoging van het aantal gevallen van borstkanker...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De apps van appie

Grote belangstelling voor de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn. In ruil voor een 'kadootje' en wat extra korting schenken klanten hun volledige aankoopgeschiedenis aan Appie. Ze geven daarmee echter veel meer weg dan ze denken.

Albert Heijn is zeker niet de enige retailer die op deze moderne manier aan klantenbinding doet. Neem bijvoorbeeld de nieuwe app van fastfoodreus McDonald's. Ruim een miljoen Nederlanders hebben deze app de afgelopen maanden gedownload. Elke keer als zij een McDonald’s-restaurant binnenstappen, krijgen ze nu kortingscoupons aangeboden op basis van hun persoonlijke voorkeuren, maar bijvoorbeeld ook op de tijd van de dag en het weer.

Ook hier maken consumenten zich nauwelijks druk om hun privacy. Met het vrijgeven van hun koopgedrag geven ze echter wel degelijk veel persoonlijke informatie weg. Informatie die heel veel kan zeggen over hun identiteit, hun privéleven en hun toekomst(plannen). Bedrijven leren momenteel nog maar net wat voor geraffineerde dingen ze daar allemaal mee kunnen doen.

Weet Albert Heijn straks als eerste dat jij zwanger bent?

Bron : http://www.trosradar.nl/columns/archief/detail/article/weet-albert-heijn-straks-als-eerste-dat-jij-zwanger-bent/
Uitzending Tegenlicht : http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375980

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vaccinsoap (7)

Zevende deel van een vervolgserietje met enkele opvallende quotes, visies en stukjes geplukt uit het boek 'Vaccinatie is geen Immunisatie' geschreven door Tim O'Shea (met de wel-willende toestemming van de uitgever, waarvoor hartelijk dank).

Zijn mensen zich meer of minder bewust van vaccinatieproblemen? Door het jaarlijks spenderen van tientallen miljoenen aan adverteren en het promoten van vaccins, lijkt het dat alle ouders verkocht zijn. Dat zijn zij niet. Het aantal ongevaccineerde kinderen stijgt ieder jaar een beetje, ondanks:- Constante media-aandacht
- Schoolverplichtingen
- De weg van de minste weerstand
- Criminaliseren van ongevaccineerden

De toename is verbazend als je bedenkt dat het weigeren van vaccinatie zelfstudie verlangt - een enorme persoonlijke inspanning, volgend op het nieuwe idee: 'Hé, misschien is er wel iets waar van al die herrie over vaccins. Ik zal er alles aan doen om mijn kind te beschermen.' Zelfs als het betekent dat er iets gelezen moeten worden. De worsteling om zelf na te denken, betekent een veldslag. Het afbreken van aannames. Een echte bewustwording over vaccinatie wordt nooit 'mainstream', niet met de nooit aflatende aanvallen op zelfredzaamheid en zelfeducatie en het toestaan van een ongestoorde ontwikkeling van het immuunsysteem van het kind.

'De meest ernstige aandoeningen worden veroorzaakt door het injecteren van levende organismen in het bloed, in een medium waar dat niet voor bedoeld is'  (Antoine Béchamp - 1923)

Wordt vervolgd....

Bron : © Tim O'Shea - Vaccinatie Is Geen Immunisatie - ISBN: 978-94-90352-30-1
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wekelijks ALEPH na-denkertje

Wie de herfst niet toelaat,
komt nooit tot een lente.
Paul de Blot


Gezond groeien in de kijker : http://www.youtube.com/watch?v=iDpaZLxv2Ss
Gezondheidsnieuwtjes in de kijker : http://www.leefbewust.com/


Voorgaande afleveringen van de Aleph zijn te bekijken op de site www.verontrustemoeders.nl onder de knop "Internationale collega's", of onder de knop 'Archief' op http://alephinformeert.blogspot.fr/

Wanneer je de wekelijkse Aleph niet meer wenst te ontvangen, graag een kort mailtje naar
annabelle1946@hotmail.fr
"Aleph" staat voor het begin, de oorsprong van alle dingen.

Geen opmerkingen: