5 apr 2016

ALEPH Weekoverzicht n° 204












In de kijker:

* Transparantie (?)
* Prikkeltjes
* Onzinnig vinkje
* Electroceuticals
* Vogelvrije klokkenluider
* Babyhuilen?
* Schadelijk stofje
* Kindermarkt
* Overdosering
* Slik je dat? (3)
* Even stilstaan

-------------------------------------------------------------------------------------------
Transparantie (?)

'In aanloop naar het geneesmiddelendebat op 13 april in de Tweede Kamer sprak de Deense internist, hoogleraar en onderzoeker
Peter C. Gøtzsche (auteur van 'Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad') op uitnodiging van Wemos in de vaste Kamercommissie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Vijf politieke partijen waren aanwezig: het CDA, de PvdA, GroenLinks, de VVD en de SP.
Bekijk hier de
presentatie van Peter C. Gøtzsche
Lees het verslag:
http://www.wemos.nl/news/?v=2&lid=1&id=439&cid=5#.Vvz1TjFbwSX

Vorige week donderdag mocht prof. Peter Gøtzsche in de Tweede Kamer zijn verhaal doen aan enkele fractieleden. Gisteravond aandacht hiervoor op TV bij Radar:
'De prijzen die we moeten betalen voor dure geneesmiddelen zijn schrikbarend hoog. Over de totstandkoming van die kosten laten farmaceuten niets los. Per geneesmiddel maken zij tot wel enkele miljoenen euro's winst. Het gevolg is dat de patiënt niet zeker meer is van de beste zorg omdat veel geneesmiddelen te duur zijn om te vergoeden. Minister Schippers uit haar zorgen in Radar, maandag om half negen op NPO 1.' http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/04-04-2016/prijzen-dure-geneesmiddelen-rijzen-de-pan-uit/

Noot: Spijtig genoeg draait het hier (alweer) over het kostenplaatje en niet of nauwelijks over de bedoelde boodschap van Peter Gøtzsche, namelijk zijn oproep over:
A. Meer controle op onderzoek.
B. Meer inzage in effectiviteit/schade/bijwerkingen van medicijnen.


-------------------------------------------------------------------------------------------
Prikkeltjes

* Dagje uit met de kids (gezelliger kunnen we het niet maken): 'In maart en april 2016 roept GGD Fryslân alle 9-jarige kinderen en 13-jarige meisjes in Fryslân op om zich te laten vaccineren. In Joure, Drachten en Leeuwarden wordt er naast de vaccinaties een gezondheidsplein gereorganiseerd. Er zijn 2 clowns aanwezig en na de vaccinaties kunnen de kinderen en ouders een kijkje nemen op het Gezondheidsplein': https://www.ggdfryslan.nl/7587/gezondheidsplein-tijdens-vaccinaties-ggd-fryslan/

* Fries kostenplaatje: een snel rekensommetje (kassa voor farma), want vaccinkosten alleen al voor deze friese campagne: rond de 1.500.000 euro... En dat natuurlijk exclusief de algemene organisatiekosten van het 'evenement' (verdiensten clowns o.a.).

* De druk van het bedrijfsleven op de overheid: HollandBIO is de belangenvereniging van Nederlandse biotechnologie bedrijven en blijkt (nota bene!) te beschikken over een 'Expertgroep Vaccins'. Hun brandbrief (in het kader van het debat inzake het Nederlandse preventiebeleid infectieziekten) richt zich tot minister Schippers met aanbevelingen voor een 'toekomstbestendig vaccinbeleid'. Afsluitend met: 'De expertgroep vaccins vertrouwt erop dat het whitepaper het startsein geeft voor een constructieve dialoog om spoedig tot een oplossing te komen. ALLE neuzen wijzen reeds dezelfde kant op, het is nu tijd om gezamenlijk in actie te komen.' (Noot: welke neuzen??)... https://www.hollandbio.nl/nieuwsberichten/hollandbio-biedt-minister-schippers-whitepaper-aan-over-toekomstbestendig-vaccinbeleid

* In en intriest: Del Bigtree, producent van de film VAXXED en een Emmy Award Winning Medical Journalist: Wat echt triest is is het aantal artsen die ik gesproken heb, die tegen me hebben gezegd: "Del, ik weet dat vaccinaties autisme veroorzaken, maar ik durf het niet voor de camera te zeggen, omdat de Farmaceutische Industrie mijn carrière kapot zal maken, net zoals bij Dr. Andy Wakefield". En dit is dus nu de situatie...de intimidatie van een industrie die niet naar behoren geeft om de gezondheid van onze kinderen.http://www.wanttoknow.nl/nieuws/robert-de-niro-trekt-vaccin-film-vaxxed-terug/

* The Vaccine Panel (met o.a. Andrew Wakefield) - The Insider's Report:
Trailer:
https://youtu.be/cybDLjBeMc4
Integrale versie: https://youtu.be/F8uradn98Ls

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onzinnig vinkje

De Consumentenbond wil dat dit onzinnige voedselkeuzelogo verdwijnt en start de campagne 'Weg met het Vinkje'.

De
Consumentenbond legde een panel van ruim1000 consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking, vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77% van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85% niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken.

Het Vinkje geeft bovendien te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dit zet consumenten op het verkeerde been.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.'
http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2016/consumentenbond-start-campagne-weg-met-het-vinkje/

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Electroceuticals

Kleine, draadloze en intelligente implantaten die werken als
elektronisch medicijn, dat is de droom van Wouter Serdijn. Serdijn hield deze week aan de TU Delft zijn intreerede als hoogleraar bio-electronica. Hij noemt zulke implantaten ‘electroceuticals’, als tegenhanger van de ‘farmaceuticals’, ofwel pilletjes. Het idee is eenvoudig: waar pilletjes de biochemische activiteit van lichaamscellen veranderen, veranderen electroceuticals de elektrische activiteit.

De moleculen uit een pilletje komen via de bloedbaan in het hele lichaam terecht. De effecten treden niet direct op, zijn niet lokaal en ook niet meteen omkeerbaar. Bovendien hebben pilletjes vaak ongewenste bijeffecten. Maar eeuwenlang was er geen andere mogelijkheid.

‘Electroceutica zijn vooral geschikt voor aandoeningen die hun oorsprong op een specifieke plek vinden. Met farmaceutica kun je als het ware de biochemische basiswaarde van het lichaam veranderen en daarna kun je heel lokaal met electroceutica de boel fijnregelen.’

Op dit moment zit het onderzoek naar electroceutica nog in de fase van dierproeven. ‘Voordat hier goedgekeurde behandelingen voor mensen uit komen, zijn we jaren verder’, besluit Serdijn.
https://dekennisvannu-preview.ntr.nl/site/artikel/Slimme-stroomstootjes-als-medicijn/8052

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vogelvrije klokkenluider

Met klokkenluiders loopt het zelden goed af. Rechtszaken, intimidatie, ontslag: alles wordt uit de kast gehaald om werknemers die ernstige problemen aan de kaak willen stellen monddood te maken.

Een nieuwe Europese richtlijn schijnt er aan te komen, maar in plaats dat deze klokkenluiders helpt, worden bedrijfsgeheimen juist beter beschermd.

Dit zou voor journalisten en klokkenluiders betekenen dat zij misstanden lastiger kunnen onderzoeken.


Petitie: https://act.wemove.eu/campaigns/whistleblowers-at-risk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Schadelijk stofje

Tijdens de productie van plantaardige oliën en vetten, en dan vooral van palmolie, wordt 3-MCPD gevormd. Voedingsmiddelen die hoge gehalten 3-MCPD kunnen bevatten zijn margarine, sauzen, koffiecreamers en bakkerswaren. Omdat de stof schadelijk kan zijn voor de nieren, heeft het RIVM berekend hoeveel 3-MCPD mensen via voedsel kunnen binnenkrijgen. Vanwege beperkt beschikbare gegevens over de concentratie 3-MCPD in voedingsmiddelen zijn harde conclusies over de inname en de gevolgen ervan voor de gezondheid niet te trekken.

Voor zover er wel gegevens beschikbaar zijn, zijn deze gebruikt om een eerste inschatting te maken van de hoeveelheid 3-MCPD die mensen mogelijk via het voedsel binnen kunnen krijgen. Deze inname is vervolgens vergeleken met de gestelde gezondheidslimiet voor deze stof. Daaruit blijkt dat vooral kinderen mogelijk kans lopen op een inname boven de gezondheidslimiet voor 3-MCPD. Gemiddeld 18 procent van de jonge kinderen van 2 tot en met 6 jaar had een inname boven die limiet. Bij 7-jarigen was de inname het hoogst per kilogram lichaamsgewicht: 35 procent van hen had een inname boven de gezondheidslimiet.

Noot: gaf het Voedingscentrum in de nieuwe schijf van vijf niet juist de voorkeur aan margarine en verzadigde vetten?

----------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Babyhuilen?

Een kleine honderd jaar geleden was men ervan overtuigd dat kinderen ‘
geconditioneerd’ moesten worden. Hoewel deze theorie allang is achterhaald, steekt ze nog voortdurend de kop op. Bijvoorbeeld als het gaat over de richtlijnen voor de aanpak van huilende baby’s.

De pas verschenen conceptversie van de door TNO opgestelde richtlijn voor de Jeugdgezondheidszorg: ‘Slaap en slaapgedrag bij kinderen.’ In deze richtlijn staat dat JGZ-professionals (consultatiebureauverpleegkundigen, (jeugd)artsen, pedagogen, doktersassistenten) ouders zouden moeten adviseren om baby’s die niet doorslapen, langere tijd alleen te laten huilen.

Dit advies, dat volgens opdrachtgever en gezondheidsonderzoeksbureau ZonMw ‘zo veel mogelijk wetenschappelijk’ is onderbouwd, gaat lijnrecht in tegen wat de jongekindspecialisten van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) zeggen. Het NIP, dat door TNO is gevraagd mee te denken over het ontwikkelen van de richtlijnen, bracht eind februari daarom een nieuwsbericht uit waarin het zich officieel distantieert van de richtlijnen. NIP's voornaamste bezwaar is dat de ‘conceptrichtlijn onvoldoende rekening houdt met de huidige kennis en wetenschap over hechting, sensitief ouderschap, en wat normaal slaapgedrag is bij baby’s.’

Verderop lichten ze dit toe: ‘Alleen huilen geeft een kind veel stress. Uit onderzoek blijkt dat deze stress schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling en een negatieve invloed kan hebben op de hechting.' Daarbij komt, zo schrijven ze, dat ook als de baby gestopt is met huilen, ze nog lang stress blijven houden. Dat kun je meten door te kijken naar de hoeveelheid cortisol die ze afscheiden.


------------------------------------------------------------------------------------------------------ 
Kindermarkt

Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?! Eén op de zeven Nederlandse kinderen onder de 13 jaar heeft
overgewicht. Kinderen groeien op in een dikmakende omgeving die een ongezond eetpatroon bevordert.

De marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen is één van de belangrijke factoren voor het ontstaan van een ongezond voedingspatroon - en daarmee overgewicht - bij kinderen. Het beïnvloedt voedingskennis, voedingsvoorkeuren, koopgedrag en consumptie door kinderen en hun ouders.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil kinderen beschermen tegen marketing van voedingsmiddelen die geen positief effect hebben op de gezondheid. Ieder kind heeft het recht op te groeien in een gezonde omgeving.

De definitie van reclame conform artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code wordt onverkort gehanteerd. Dit betekent specifiek dat geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen is toegestaan, tenzij het voedingsmiddel voldoet aan de onder (1) genoemde voedingscriteria, via:
  • mediakanalen zoals televisie, radio, bioscoop, print, online, apps, games, mobiele telefoon, sponsorship, productplaatsing, peer-to-peer, sales promotie, e-mail, direct marketing, kidsclubs, films, verpakking, point-of-sale-materiaal etc. Specifiek voor radio en televisie geldt: van 06.00 tot 21.00 uur geen reclame-uitingen voor ongezonde voedingsmiddelen.
  • marketingmethodes zoals het gebruik van kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes, raadsels, moppen en wedstrijden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overdosering

Kinderen en tieners met een depressie kunnen antidepressiva krijgen. Maar artsen houden zich slecht aan de Nederlandse richtlijn bij het voorschrijven van antidepressiva bij groep. Minder dan een op de vijf jongeren krijgt bij aanvang van de medicatie het aanbevolen middel voorgeschreven. Ook is de voorgeschreven startdosering vaak hoger dan aanbevolen.

In Nederland gebruiken ongeveer 10 duizend jongeren tot 18 jaar antidepressiva. Maar gebeurt dat ook goed? Reden voor het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Groningen Research Institute of Pharmacy dit te onderzoeken.

Meer dan de helft van de tieners krijgt de startdosis van een volwassene voorgeschreven. In de periode 2010-2014 was citalopram het meest voorgeschreven middel aan jongeren tussen 6 en 17 jaar oud. Dit middel is echter niet bewezen effectief voor de behandeling van depressie bij kinderen en jongvolwassene.
https://gezondnu.nl/2016/03/31/kind-en-antidepressiva-dezelfde-dosis-als-volwassene/

Noot: daarnaast wordt er ook geen onderscheid gemaakt in de aanbevolen doses voor kinderen en volwassenen bij de meest gangbare vaccins...
------------------------------------------------------------------------------------------------------ 
Slik je dat? (3)

Een serie fragmenten/quotes uit het boek Slik je dat? van Joanna Blythman.

Clean Label

Voedselfabrikanten voeren campagne om onze angsten over de samenstelling van hun producten te sussen. Ze hebben geen keus. De media pakken voedselschandalen gretig op. Miljoenen mensen lezen boeken en artikelen en zien programma's over hoe ons voedsel tot stand komt. Daarbij steken twijfels de kop op.

De chemische industrie heeft deze consumentenopstand willen smoren door fabrikanten en winkeliers een simpele richtlijn mee te geven: 'kalm blijven en gewoon doorgaan'.

Je hebt de impliciete boodschap beslist begrepen: wie bezorgd is over additieven en onbegrijpelijke industriële ingrediënten, is een wetenschappelijke nitwit, want als je die wetenschap echt begreep, zou je helemaal niet bang zijn.Vandaar de hardnekkige poging om een eind te maken aan het taaie en opruiende idee dat fabrieksvoer iets wezenlijk anders is dan echt eten: 'Er is veel discussie over 'natuurlijke' en 'synthetische' stoffen. Veel stoffen uit de fabriek komen van nature ook in voedingsmiddelen voor. Chemicaliën zijn chemicaliën: het verschil tussen een 'natuurlijke' en een 'synthetische' stof is kunstmatig. Het is eenvoudig onlogisch om te zeggen dat de ene stof vanwege zijn herkomst veiliger is dan de andere.'

De laatste zin verraadt de eigenlijke bedoeling: wie fabrieksvoedsel wantrouwt, is een irrationele, verwarde hystericus...

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Even stilstaan

Wekelijks nadenkertje:
Panama Papers: 'We hebben niets illegaals gedaan'Deutsche Bank

In de kijker:
Gezond verstand lezingen: http://www.project7-blad.nl/page27.html

Voorgaande afleveringen van de Aleph zijn in te zien op http://alephinformeert.blogspot.fr
Wanneer je de wekelijkse Aleph niet meer wenst te ontvangen, graag een kort mailtje naar
annabelle1946@hotmail.fr

"Aleph" staat voor het begin, de oorsprong van alle dingen.

Geen opmerkingen: